Accidente de munca.

Avand in urma cincisprezece ani de activitate in domeniul securitatii muncii ma pot hazarda, cu sau fara ghilimele, sa fac un comentariu asupra unui eveniment de genul celui petrecut de curand in Alpi. Am citit multe sute de rapoarte, am analizat multe zeci de studii de caz, am interactionat cu doctori de medicina muncii si psihologi participand la controalele medicale periodice pentru autorizarea lucratorilor. Am citit, nu putine, reviste de psihologie. Lecturile mele preferate au fost, dupa varsta majoratului, cele  de psihanaliza. Capodopera fiind, in opinia mea, “Bruta”.

Este bine stiut ca un accident de munca are mai multe cauze, altfel zis, exista un lant de cauze, una fiind determinanta iar celelalte favorizante. In cazul recentului accident aviatic sunt cunoscute foarte putine date faptice, in schimb abunda speculatiile. Comunicatele oficiale (franceze (mai extinse) vs. germane (laconice)) nu concorda pe deplin.

Bomboana pe coliva o consider a fi faptul ca pilotii in cauza NU au fost verificati din punct de vedere medical si psihologic. Este cu totul a mirare. In Romania electricienii care lucreaza in instalatii sub tensiune si cele la inaltime sunt verificati anual d.p.d.v medical si o data la doi ani sunt testati psihologic!

Am citit  opinii conform carora controlul psihologic nu previne un gest extrem, precum cel din Alpi. Perfect adevarat! Paranteza. In opinia mea actiunea sinucigasa nu este, inca, demonstrata. Paranteza. Numai ca verificarile temeinice (!) si periodice diminueaza semnificativ actiuni temerare.

Mai este un lucru extrem de delicat, adica…spinos. Ca unul care am facut numeroase teste profesionale  stiu ca nu este defel usor sa faci un test care sa aiba rezultatele scontate. Exista minim trei  etape: elaborare, verificare restransa, verificare largita, omologare. Exista teste de mana (pe suport de hartie) si teste care apeleaza la aparatura. Dar exista si riscuri in procedura de testare: erori de elaborare, repetari indelungi, insusirea/memorarea (de catre cei testati) a unor elemente ale testului.

Emit o ipoteza; nu sunt foarte convins de ea (existand cateva contraargumente) dar cred ca merita spusa. S-a spus ca initierea in pilotaj a fost facuta in domeniul acrobatiei si ca a zburat cu planorul desupra Alpilor. In context, cred ca omul a vrut sa faca un teribilism: sa planeze cu Airbus-ul  deasupra muntilor indragiti. Asa s-ar putea intelege mai bine de ce a durat coborarea timp de opt minute. Este posibil ca apoi, din motive tehnice, nu a mai putut sa redreseze avionul. Apoi am fost surprins de suprafata imensa a ramasitelor avionului. Daca acesta s-a lovit de munte ca de un perete cum s-au raspandit pe o asemenea arie?! Fizica pe care o stiu nu ma ajuta sa inteleg fenomenul.

P.S. Intamplarea a facut ca la un interval de cinci luni, in ultimul interval de 7 luni, sa dau de doua ori, in locuri diferite, un acelasi test. Una dintre intrebari era: “Sunteti un om fericit?” Prima data am fost tentat sa spun: nu; in opinia mea, dar nu numai, fericirea nefiind  o stare emotionala continua. Dar stiind ca un raspuns negativ ma va depuncta am raspuns pozitiv. Ca fapt divers, am obtinut maximum de puncte.

Stirile curg rau…

In fiecare zi apar noi si noi stiri despre copilotul ucigas. Ultima: acesta este de origine romana. Formularea este ambigua: este roman sau cu radacini in Romania? Asadar m-am (ne-am?!) linistit: omul NU este arian!!! Nu un german este ucigasul din Alpi, NU! Iata ca onoarea Vestului a fost reperata!

O alta veste ne spune, cu predicat, ca “planoristul” ( voi reveni asupra termenului) AVEA  hartii medicale compromitatoare dar ca nu le-a aratat sefilor sai. Si ca, in context, acestia nici NU aveau obligatia sa le ceara…

O alta veste, chiar tulburatoare in opinia mea,  cea de a doua cutie neagra NU a fost gasita. Cum asa?! S-o fi facut farame, bucatele-bucatele, molecule-molecule?! La aceasta nu-mi pot reprima un gand scenarist (indus de un pilot roman): se ascunde ceva?! Se vrea  ca concluziile finale sa fie in coada de peste din lipsa de…probe?!

Apropo de cazurile aviatice recente din Romania:  la nici unul nu s-a facut raportul final. Nici in cazul avionului cazut in Apuseni si nici in cazul elicopterului de la Constanta! De ce oare?! Ma hazardez intr-o ipoteza: nu trebuie distruse miturile!

Guvernanti, opriti… cutremurele!

Solicit Guvernului sa opreasca cutremurele! Este inadmisibul ce se intampla in Romania. In fiecare zi TV-urile ne anunta cutremure produse la Vrancioaia, epicentrul Vrancei si al Romaniei. Io (mai) cer Guvernului sa transfere satul Vrancioaia; unde o vrea el; in Marea Neagra, in Mediteranta, Atlantic sau , mai bine, in Groapa Marianelor! Asa…

Mai zilele trecute am auzit un strigat disperat:”…cerem guvernului sa opreasca alunecarile de teren la Bisoca”. Pentru cei care nu stiu trebuie spus ca numita localitate se afla in judetul Buzau, cam acolo unde mutu a dus iapa sau dracul a intarcat copchiii. De acolo, peste cateva dealuri si munti, ajungi in Tara Ardealului.

Intamplator sau nu, prin activitatea profesionala, stiu cate ceva despre alunecarile de teren. Am fost in zone cu astfel de probleme; am vazut maluri de pamant, case, alte constructii deplasate; am aflat parererile unui specialist, geolog. Contra fortelor dezlantuite ale naturii NU exista mijloace de aparare.

Nu cred ca sunt oameni cu ceva scaun la cap care sa nu stie, sa nu fi vazut ca alunecarile de teren  se intampla, tocmai si exact in zonele deluroase,  acolo unde au disparut padurile. Sa (mai) fie de mirare ca dealurile fug de sub picioarele celor care au retezat copacii?! Si aceiasi tipa ca in gura de sarpe!

P.S. Nu as fi povestit  despre toate acestea daca cele auzite nu ar fi fost spuse la postul de radio public. Si (ma) intreb: sa fie doar prostie cand redactorii radioului respectiv lanseaza in eter asemenea gogomanii?!

Fabula moralei…

 Bursucel, bolnav de gripa, pleca - fara sa-i spuna Bursucii-la vraciul padurii.  Ajuns la scorbura acestuia vazu, cu surprindere, ca Bursuca era prima la usa. Cuuumm!?

P.S.

Intr-o zi de dimineata=coana Vulpe cea sireata=se intalneste cu un Rac=Racule, esti mititel=vrand sa rada, atunci, de el= si picioare n-ai putine=hai te-ntrece dar cu mine=colo in deal sa ne urcam= intr-o fuga s-o luam=Racul zice, foarte bine=dar te dau, zau, de rusine= si pornira, dar, incet= Racul nostru cel siret=se agata de-a vulpii coada=far’ sa-l simta, far’ sa-l vada=fuuuge vulpea nebuneste=inainte tot priveste=colo in deal, deci, ajungand= obosita, rasufland=si din coada vant isi face=si deodata, striga=drace! cum ai sosit?!=ca pe drum nu te-am zarit= si nici pic de obosit=ei! conita, ai pierdut=la alergat te-am intrecut=atunci vulpea rusinata= pleca, merse cam plouata=  de cumva o s-o vedeti=cum a fost, nu-i amintiti…

Racul si vulpea.